” Zapach to nic innego jak dotyk, który czujemy z daleka ” – Jean Cloud Elena
Zapachy w praktyce
Dzisiaj o najważniejszych, podstawowych zastosowaniach zapachów z jakimi się stykamy na co dzień. Wyróżniamy trzy główne funkcje: pierwsza, znana od wieków, to użycie substancji zapachowych do perfumowania ciała, druga, to wykorzystanie zapachów w celach leczniczych, a konkretnie aromaterapii, natomiast trzecie najnowsze zastosowanie substancji zapachowych wkroczyło do branży związanej ze sprzedażą i usługami w celach marketingowych i reklamowych.
Sam termin „perfumy” jest bardzo znany, pochodzi z łaciny ” per fumum”, co oznacza „przez dym”. W potocznym języku praktycznie wszystkie substancje zapachowe, które używamy do ciała nazywamy perfumami. W rzeczywistości, to czy mamy do czynienia faktycznie z perfumami zależy od stężenia substancji zapachowej, w perfumach to stężenie wynosi powyżej 22%, w wodach perfumowanych od 15 do 22% , wody toaletowe zawierają do 8 do 15%, a najniższe stężenie mamy w wodach kolońskich i mgiełkach, które dają odświeżenie i krótkotrwały efekt zapachowy. Właśnie zawartość procentowa substancji zapachowych stanowi o ich trwałości i utrzymaniu zapachu. To jest bardzo ważna informacja, aby mieć świadomość, czemu myślimy i mówimy, że zapachu już nie czujemy i jest nietrwały. Nie oczekujmy od wody toaletowej, że utrzyma się na przykład przez cały dzień w pracy.
Od najdawniejszych czasów ludzie używają olejków zapachowych do ciała. Z ważnych wydarzeń i ciekawostek perfumowych, to jednymi z pierwszym perfum, które zaistniały w XIV wieku jest sławna „Woda Węgierska, używana przez Elżbietę, królową Węgier. Co ciekawe zapach ten,oparty na olejku rozmarynowym, szałwii i cytrusach został zrekonstruowany przez naszą firmę Pollena-Aroma i jest dostępny jako „Woda Królowej Węgier”. Natomiast we Francji słynącej z najlepszych perfum, piękne zapachy pojawiły się w XVI wieku i miały znacznie szersze zastosowanie, służyły nie tylko do ciała, ale także skrapiano ubrania, dodawano do jedzenia i do wina. A produkcja masowa perfum na sprzedaż rozpoczęła się na początku XX wieku. Początkowo były to mieszanki kilku składników, a obecnie perfumy mogą składać się nawet do 100 składników.
Rozwój aromaterapii spowodował, że doceniamy zdrowotne właściwości olejków zapachowych. Mogą poprawić nasze samopoczucie i kondycje skóry. Wprowadzane są przez przez drogi oddechowe lub na skórę przez masaże i kąpiele. Olejków eterycznych należy używać po konsultacji ze specjalistą, by sobie nie zaszkodzić, a wprowadzić olejek właściwych dla naszych potrzeb. Wiedza o aromaterapii dotarła do Europy w czasach wypraw krzyżowych, a pierwsze doniesienia o zastosowaniu wyciągów roślinnych w celach leczniczych sięgają do III wieku p.n.e w Indiach. Natomiast sam termin „aromaterapia”został wprowadzony w 1928 roku przez francuskiego chemika René-Maurice Gattefossé, który odkrył lecznicze właściwości lawendy. Olejki eteryczne naturalne, które przez drogi oddechowe czy przez skórę docierają do krwiobiegu i są przenoszone dalej po naszym organizmie, są w całości wydychane i wydalane przez organizm w przeciwieństwie do substancji syntetycznych. Olejki stymulują, odświeżają, relaksują, odprężają, jak również mogą wpłynąć na naszą seksualność. Właśnie do zapachów kojarzących się z seksem należy zapach pomarańczy, wanilii, bazylii, imbiru, jaśminu oraz czarnego pieprzu.
Od kilku lat możemy śledzić zjawisko wykorzystania zapachów do celów marketingowych, mających wpływ na konkretne zachowania konsumenckie. Wchodząc do różnych sklepów, które dbają o wystrój i o cały wizerunek, praktycznie natychmiast wyczujemy charakterystyczny zapach, który ma umilać nam może pobyt. Jeśli się tak dzieje, może to zwiększać szanse, że dłużej będziemy przeglądać asortyment, poczujemy się zrelaksowani, w konsekwencji dokonamy zakupu za znacznie większą sumę. Badania donoszą, iż zapach ma ogromny wpływ na nasze decyzje zakupowe. Zapach wpływa na poziom zadowolenia z używania danego produktu, po drugie może wpływać na nasze preferencje i wybór konkretnej marki. Co się okazuje doskonale wpływają zapachy właściwe dla konkretnych produktów albo usług. Pozytywnie wpłyną na pewno, ponieważ są zgodne z ogólnym obrazem produktów bądź usług. Jeśli pojawi się zapach, który zaburzy ten obraz, spowoduje, iż konsument może już nie wrócić do tego miejsca, a na pewno dokona niskiej oceny świadczonych usług. Badacze zachowań konsumenckich odwołują się do dwóch przeciwstawnych modeli, a konkretnie jak zapach wpływa na reakcje emocjonalne konsumentów, które z kolei mają wpływ na poznanie oraz w drugim modelu przyjmującemu, że zapachy wpływają na zachowania poznawcze, które właściwie wpłyną na emocje.
Czy to może oznaczać, że jesteśmy „wodzeni za nos” przez zapachy? Zapachy na pewno mają ogromny wpływ na nasze zachowania, pamięć i poznanie, jednak na sam zakup czy skorzystanie z usługi wpływają różne motywy, ale czy nie cudnie, kiedy decyzje podejmiemy w towarzystwie przyjemnych zapachów, które pozostawią nam miłe wspomnienie, które pozytywnie wpłynie na nasze samopoczucie. Zachęcam do badania zapachów w naszym otoczeniu i odkrywaniu tych, które mają wpływ na nasze decyzje i zachowania.